Kansrijk primair en middelbaar onderwijs voor alle leeftijden Iedereen verdient een goede start. Dit begint bij eerlijke kansen in het onderwijs. Het maakt niet uit wat je achtergrond is of hoe je financiële omgeving eruitziet, alle kinderen moeten dezelfde kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Zeker in de jaren tot aan volwassenheid zorgt dezelfde basis - bestaanszekerheid, toegang tot kwalitatief goed onderwijs, goede voeding en gezondheid - ervoor dat kinderen de kansen kúnnen benutten die de overheid ze biedt. We zetten daarom in op voldoende goede leraren, gezonde voeding op scholen en scholen die voor iédereen toegankelijk zijn. Deze tekst komt uit het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen 2023 van Volt. Hieronder lees je welke ideeën Volt nog meer heeft voor het basis- en middelbaar onderwijs.
Kwaliteit verhogen van primair en middelbaar onderwijs
We verhogen de kwaliteit van het primair en middelbaar onderwijs door kleinere klassen, meer onderwijsondersteuners in de klas en een nog hogere kwaliteit van de opleiding tot leraar.
Gratis gezonde schoolmaaltijden
Volt zorgt voor gratis en gezonde schoolmaaltijden naar Zweeds voorbeeld, waarbij de schoolmaaltijd gezien wordt als onderdeel van het onderwijsprogramma. Hiermee wordt gezond eten bevorderd, ongelijkheid aangepakt en zit niemand meer met honger in de klas, staat er in het verkiezingsprogramma van Volt.
Initiatiefvoorstellen Volt en D66
Op 29 maart 2023 maakte rijksoverheid.nl bekend dat basisscholen en middelbare scholen zich aan kunnen melden op schoolmaaltijden.nl voor gratis schoolmaaltijden voor hun leerlingen. Het gaat om scholen die de hulp het best kunnen gebruiken. Op initiatief van Laurens Dassen (Volt) en Jan Paternotte (D66) heeft het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap besloten € 100 miljoen beschikbaar te stellen voor de leerlingen die dat het hardste nodig hebben. Scholen kunnen op de website kiezen tussen de optie 'maaltijd op school' of 'maaltijd thuis'.
Als scholen kiezen voor een maaltijd op school gaat het om een maximum bedrag van € 9 per leerling per week. Scholen hebben de vrijheid te kiezen voor een manier die het beste bij ze past. Dat kan variëren van ouders of vrijwilligers die inkopen doen bij de lokale supermarkt, wijkteams die broodjes smeren in het wijkcentrum en scholen die voor een cateraar kiezen.
Hoe lost volt het lerarentekort op?
Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraar. Het lerarentekort kan niet zomaar opgelost worden in de huidige krappe arbeidsmarkt. Wel kunnen er stappen in de goede richting worden gezet. Volt pleit voor een verhoging van de maatschappelijke positie van de leraar door het niveau van de lerarenopleiding te verhogen en het salaris tot een hierbij passend niveau op te schalen.
Gratis digitale leermiddelen
We stellen digitale leermiddelen in het onderwijs gratis beschikbaar, zodat het niet uitmaakt of de school voldoende financiële middelen en digitale kennis in huis heeft voor de aanschaf en het ook niet uitmaakt of ouders de financiële middelen hebben. Daarnaast kan er beter toezicht gehouden worden op de digitale veiligheid en privacy als de overheid de digitale leermiddelen beschikbaar stelt.
Digitaal onderwijs is een basisvaardigheid
Volt versterkt de digitale geletterdheid van kinderen en jongeren door digitaal onderwijs - naast lezen, rekenen en schrijven - te bestempelen als basisvaardigheid in het funderend onderwijs. Volt pleit voor de ontwikkeling van een nationale strategie en de verplichting van leren programmeren in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Privéscholen afschaffen
We schaffen privéscholen af. Particuliere scholen zijn alleen voor kinderen met vermogende ouders toegankelijk, en belemmeren daardoor het creëren van gelijke kansen. ingezet op een geleidelijke verandering, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat.
We willen dat onderwijs, voorscholen en kinderopvang samengaan in ontwikkelplekken voor kinderen vanaf twee jaar voor minimaal drie dagen in de week. Op deze plekken is er gedurende de dag voor alle kinderen (ongeacht of hun ouders werken) aandacht voor de ontwikkeling van sociale, emotionele en intellectuele vaardigheden, sport, spel, creativiteit, persoonlijke leerbehoeften en een gezonde leefstijl.
Religieus onderwijs wordt niet gefinancierd
We houden op met het financieren van religieus onderwijs. Voor een open samenleving is het nodig dat kinderen uit alle geloofsovertuigingen elkaar al op school kunnen leren kennen. Door te stoppen met het bekostigen van scholen die één of meerdere geloofsovertuigingen uitdragen, zullen kinderen met verschillende wereldbeschouwingen elkaar eerder ontmoeten en van elkaar leren. Voor het realiseren van dit voorstel is aanpassing van artikel 23 van de Grondwet nodig.
Medialessen en lessen over racisme en discriminatie
Volt vindt dat er op school aandacht zou moeten zijn voor medialessen, inclusieve geschiedenislessen (zoals o.a. over het koloniale verleden), en lessen over racisme en discriminatie. Bovendien zou op álle basis- en middelbare scholen les moeten worden gegeven over seksuele en genderdiversiteit. Op iedere school hoort inclusieve seksuele voorlichting aan bod te komen. Daarnaast pleit Volt ervoor dat kinderen respectvol om leren gaan met, nu nog, gemarginaliseerde groepen.
Afschaffen Centrale Eindtoets
We schaffen de Centrale Eindtoets in het primair onderwijs af. Dit leidt tot kansenongelijkheid en onnodig veel stress onder kinderen.
Geen onnodige administratie meer
We stoppen met onnodige administratie in het onderwijs. Leraren krijgen zo ons volste vertrouwen en we verminderen de werkdruk.
Hybride-leraren
We stimuleren de inzet van hybride-leraren in het onderwijs. Zo brengen we theorie en praktijk dichter bij elkaar.
Brede brugklassen
Volt kiest voor een later selectiemoment in het funderend onderwijs door in te zetten op brede brugklassen.
Taalonderwijs in grensregio's
Volt onderzoekt de mogelijkheden om een toegankelijke en praktische vorm van taalonderwijs verplicht te maken in de grensregio’s om culturele, sociale en economische uitwisselingen over de grens te faciliteren.
Klimaatneutrale onderwijshuisvesting
Volt investeert in gezonde en klimaatneutrale onderwijshuisvesting in het primair en voortgezet onderwijs.
Hoe betaalt Volt hun plannen?
Volt heeft het verkiezingsprogramma 2023 door laten rekenen door het Centraal Planbureau. De conclusie was dat de politieke partij Volt het meeste geld uitgeeft. Maar ondanks de miljardenuitgaven heeft het programma van Volt een positief effect op de economische groei. In het artikel Volt Hoe worden de partijplannen betaald? lees je meer over de uitgaven van Volt.
Wat vinden de docenten van de onderwijsplannen van Volt?
Onderwijsbonden en leraren zeggen tegen Nieuwsuur dat de partij Volt met deze grootse plannen de échte problemen niet oplost.
Het thema onderwijs is verweven door het verkiezingsprogramma van Volt. Want het onderwijs is de plek waar leerlingen zichzelf ontwikkelen en hun toekomst vormgeven, aldus Laurens Dassen.
Docenten zijn kritisch
In het programma stelt Volt onder andere vijftien uitbreidingen van het lespakket en geheel nieuwe vakken voor in het primair en voortgezet onderwijs. Zo wil de partij dat er lessen komen over Europees burgerschap, over kunstmatige intelligentie en er moet een lesprogramma over ADHD en autisme komen.
Onderwijsbonden en docenten zijn kritisch. Zij vragen zich af hoe Volt dit wil betalen en uitvoeren. De Algemene Onderwijsbond (AOb) zegt bijvoorbeeld dat de plannen er op papier mooi uitzien, maar "afleiden van de kern: het oplossen van het lerarentekort", aldus AOb-bestuurder Jelmer Evers. Volgens de recentste cijfers is er in het primair onderwijs alleen al een tekort aan 9700 fulltime leerkrachten.
Laurens Dassen zegt dat hij de zorgen begrijpt. Want het lerarentekort is een van de grote problemen van deze tijd. En het tekort wordt steeds groter. Daarom wil Volt de administratieve druk voor leraren verlagen, het salaris verhogen en de lerarenopleiding gratis aanbieden.
Reactie plaatsen
Reacties