Mobiliteit is geen luxe. Het is een basisbehoefte. We hebben het over dagelijkse ritten naar werk, naar school, naar de supermarkt of naar de sportclub. Hoe houdt het kabinet het openbaar vervoer betaalbaar?
Simpele ritten worden onbetaalbaar
Simpele ritten worden onbetaalbaar voor gezinnen die rond moeten komen van een laag tot modaal inkomen. Mobiliteit is mettertijd een privilege aan het worden in plaats van een universeel mensenrecht. Waar we het eerst alleen hadden over gezinnen met een laag inkomen blijkt inmiddels uit cijfers van het Nibud dat zelfs gezinnen met een modaal inkomen elke maand honderden euro's tekort komen om zich simpelweg te verplaatsen.
Betaalbaarheid openbaar vervoer onder druk
Voorzitter, het openbaar vervoer zou een belangrijk antwoord kunnen zijn op deze problemen. Maar juist daar zien we dat de toegankelijkheid en betaalbaarheid onder druk staan. Treinkaartjes zullen naar verwachting 6 procent stijgen en tegelijkertijd zien we dat de NS 500 banen schrapt om kosten te besparen. En daar bovenop komt nog de dreiging van bezuinigingen van €10 miljoen. €10 miljoen in de vervoersregio van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Vanaf 2026 dit zal leiden tot minder openbaar vervoer en hogere prijzen.
Wat doet het kabinet om mobiliteit betaalbaar te houden
Mijn vraag is: 'wat gaat dit kabinet daadwerkelijk doen om mobiliteit betaalbaar te houden?'
opwiemoetikstemmen.nl houdt bij wat politieke partijen beloven, wat politici zeggen en wat politiek Den Haag daadwerkelijk doet. Zodat jij weet op wie je moet stemmen.
Reageren? Ja graag! Je e-mailadres wordt niet op de website geplaatst.
Reactie plaatsen
Reacties