In het programma Op1 interviewt Sven Kockelmann de lijsttrekker van het CDA Henri Bontenbal. De eerste vraag van Kockelmann was: "Bent u een partij die goed op de centen past?" Bontenbal: "Het CDA heeft laten zien dat wij niet stemmen op moties die geen dekking hebben." In dit artikel lees je het interview, maar je kunt het ook op video terugkijken.
Wil CDA platteland terug?
Bent u een partij die het platteland terug wil?
- Wij zijn er voor heel Nederland. Daarom staan wij achter het plan over het versterken van de regionale openbaar vervoer.
U bent voor het platteland, maar waarom twijfelt u over het punt om de accijnzen op benzine en diesel niet te verhogen? Want op het platteland zijn ze blij met een bevriezing van de accijnzen.
- Wij twijfelen omdat er geen fatsoenlijke dekking was. Een deel van de dekking, namelijk 1,2 miljard euro, komt uit het Groeifonds. Het Groeifonds is bedoeld om te investeren in de toekomst.
Vindt Bontenbal de economie belangrijk?
Is economie belangrijk voor u?
- Ja, we zijn naïef over de rol van Nederland in Europa. We hebben het veel over bestaanszekerheid en daar heb je een goede economie voor nodig. Mensen moeten een baan hebben. Ik heb gehamerd op groene industriepolitiek. We weten dat we moeten verduurzamen.
En een goed vestigingsklimaat?
- Dat hoort daar ook bij ja.
Waarom draait u dan Schiphol en de KLM de nek om?
- Ik draai die niet de nek om.
U wilt overstappende passagiers vliegbelasting laten betalen. Als enige land en enige vluchthaven in Europa.
- Nu nog wel.
"Desastreus" zegt ook demissionaire kabinet waar uw eigen partij nu inzit.
- Nee, dat zeggen ze niet.
Jawel.
- De staatssecretaris van Financiën kijkt met andere lidstaten aan het kijken is om deze maatregel te nemen. Het liefst heb ik hem ook Europees. Maar het blijft gek dat als je van New York vliegt naar Schiphol en dan naar Milaan, dat je dan geen vliegbelasting betaalt. Maar als je op Schiphol opstapt en je gaat dan naar Milaan, dan betaal je drie tientjes. Dat is niet rechtvaardig.
Nou ja, dan vliegen ze voortaan via Parijs, Londen of via Frankfurt.
- Ja, maar je ziet dat andere lidstaten ook naar deze maatregel kijken.
Maar u stelt het alleen voor voor Schiphol en KLM
- Ja dat klopt. Soms moet je zeggen we pakken dit Europees aan en soms zetten we een stap vooruit. En wat hier ook meespeelt, dat is voor ons ook belangrijk. We willen minder vliegbewegingen, dat zat al in de plannen. We vragen aan de landbouw om te verduurzamen, dan moet de luchtvaart ook een rol spelen.
Energierekening voor burgers
Dat is een keuze. Maar u kwam met dat plan omdat u dat geld wilt gebruiken voor de energierekening van de Nederlandse burgers. Nu is er vandaag een motie van de VVD ingediend met dezelfde strekking: de energiebelasting naar beneden. Kost 200 miljoen. U heeft niet mee getekend.
- Dat is het interessante. Wij hebben voor die motie gestemd, maar niet mee getekend. Ik heb aan mevrouw Hermans (Sophie Hermans VVD) gevraagd hoeveel ruimte zit er in die moties. Er liggen allerlei moties en die kunnen niet allemaal tegelijkertijd in een plaat passen. Dus ik verwacht volgende week of de week erna dat er nog onderhandeld wordt over de uitwerking. Ze moeten in amendement versleuteld worden en dan moet het kloppen.
Dan moet ook het financiële plaatje kloppen.
Gratis-bier-motie van BBB
Tot slot wordt de "gratis-bier-motie" van Caroline van der Plas tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen besproken. Waarom liep u weg?
- Dat had gewoon te maken met het feit dat ik drie interrupties gehad en dat de Kamervoorzitter mij vroeg plaats te maken.
Het ging mij bij deze motie erom dat er geen dekking was. "Dat schoffeert het werk van de Kamer."
Bekijk in de video het interview.
Reactie plaatsen
Reacties