Standpunten D66 Tweede Kamerverkiezingen 2023

Gepubliceerd op 26 september 2023 om 16:04

D66 een progressieve, sociaal liberale partij. Dat houdt in dat zij een voorstander zijn van progressie, oftewel vooruitgang[bron]. En het sociaal liberale houdt in dat zij vinden dat de overheid een taak kan hebben in de bevordering van de vrijheid van de burgers[bron].

logo D66

Slogan D66

Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 was de slogan van D66: "Nu Vooruit". De slogan anno 2023 luidt: "Laat iedereen vrij, maar niemand vallen"

Standpunten D66 Tweede Kamerverkiezingen 2023

De standpunten van D66 zijn onder andere[bron]:

1. Onderwijs
    • D66 vindt dat ieder kind dezelfde kansen verdient om later zelfstandig en vrij te zijn. Daarom wil de partij het lerarentekort nu écht aanpakken. Op de website legt D66 uit welke plannen ze hebben op het gebied van onderwijs en waarom zij kinderopvang gratis willen aanbieden.
  2. Gezondheidszorg
    • Als je zorg nodig hebt, moet die zorg er zijn. Niemand moet een belemmering voelen om naar de dokter te gaan. Geen wachtlijsten en meer zorgpersoneel. Maar D66 vindt het ook belangrijk dat er voldoende medicijnen beschikbaar zijn, omdat Europa eindelijk onafhankelijk is van de medicijnproductie in China en India.
  3. Klimaat
    • D66 is voorstander van ambitieus klimaatbeleid, gericht op het verminderen van CO2-uitstoot en de transitie naar duurzame energiebronnen.
  4. Veiligheid en criminaliteit
    • D66 benadrukt het belang van preventie en het aanpakken van de oorzaken van criminaliteit, zoals sociale achterstanden en gebrekkige toegang tot onderwijs en werkgelegenheid. Met wijkagenten en hulpverleners moeten we radicalisering vroeg signaleren.
  5. Vernieuwing democratie
    • Zoals we in de inleiding van deze blog al vermeldden, is D66 ontstaan met het streven naar democratische vernieuwing. Vandaag de dag vecht D66 nog steeds voor de vernieuwing. "We willen dat meer mensen betrokken raken bij de politieke macht, die nu nog is voorbehouden aan een té kleine groep."
  6. Werk en inkomen
    • Ook bij D66 heeft de "toeslagenaffaire" veel los gemaakt. Daarom wil de partij ingewikkelde toeslagen afschaffen en een belastingkorting invoeren. Als het aan D66 ligt, gaat het minimumloon omhoog en wordt de kinderopvang gratis toegankelijk. Daarnaast vindt de partij ook dat de zorgpremie omlaag moet.
digitale handtekening Sylvia

Reactie plaatsen

Er zijn geen reacties geplaatst.