Volt: Standpunten en Kamerleden in 2023

Gepubliceerd op 28 december 2023 om 21:05

Na de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 heeft Volt twee zetels in de Kamer. Wie zijn de Kamerleden en wat zijn de standpunten van Volt?

laurens dassen volt

Wat zijn de standpunten van Volt en wie zijn de Kamerleden?

Volt radicaal voor een Europa

Volt is een voorstander van een écht democratisch en federaal Europa. Het vetorecht van de individuele lidstaten in de Raad van de Europese Unie is wat Volt betreft verleden tijd. Bij Europese verkiezingen moet je als Europeaan op andere Europeanen kunnen stemmen, volgens Volt. Daarom wil Volt Europese kieslijsten. Volt wil een transparant en duidelijk Europa met eerlijke toegang tot de Europese besluitvorming.

Volt is ervan overtuigd dat 2050 groener, eerlijker en veiliger kan zijn dan 2023. Maar dat kan maar op één manier: met een Verenigd Europa, met een federale en democratische EU. Daarom is een politieke systeemverandering nodig: als de uitdagingen grensoverstijgend zijn, moet onze politiek dat ook zijn, aldus Volt op hun website.

Basistoelage

Volt versimpelt het sociaal-economisch stelsel en maakt het transparant. Dat doen we door alle toeslagen, premies, belastingkortingen en vrijstellingen te schrappen. In plaats daarvan komt er een basistoelage. De toeslagen-ellende die mensen en kinderen kapot heeft gemaakt, moet in de prullenmand en - zo blijkt dus - kán in de prullenmand. Door iedereen één maandelijkse toelage uit te keren, kunnen uitvoeringsorganisaties zoals de Belastingdienst bovendien weer gaan functioneren!

Vermogen meer belast

Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat vermogen, winsten en klimaatschade meer belast worden. Met een nieuw en eerlijker belastingsysteem. Dit systeem kent zeven schijven, waarbij de vrije voet uitgebreid wordt.

Klimaat

Volt zet ook in op een klimaatneutrale samenleving in 2040. We schrappen fossiele subsidies, korteafstandsvluchten en privéjets - en zorgen voor meer en beter ov. We kunnen ons geen ja-maar-politiek meer permitteren.

We verlagen de stikstofuitstoot dankzij de krimp van de veestapel. We verminderen het aantal vervuilende fossiele vluchten drastisch en herstellen de natuur meer dan andere politieke partijen.

Daarnaast breiden we de treinnetwerken fors uit (zodat het internationale hogesnelheidsnet kan worden gerealiseerd) en maken we het openbaar vervoer 30% goedkoper (buiten de spits voor iedereen, voor lage inkomens tot 25 jaar en boven 65 jaar altijd). Om dat te betalen belasten we autorijden meer en leggen we minder wegen aan. Zo zorgen we dat mensen minder vaak de auto pakken en er goed openbaar vervoer is voor iedereen. Volgens de doorrekening is Volt dé partij voor het openbaar vervoer. We voeren rekeningrijden in op alle wegen, breiden het internationale treinverkeer fors uit en investeren in het regionale openbaar vervoer.

We zorgen ook dat de luchtvaart in 2040 volledig klimaatneutraal is. Dat zorgt voor een flinke vermindering van het aantal vluchten. Dit vangen we op met het internationale hogesnelheidstreinen-net dat in 2040 gerealiseerd is.

250 Kamerleden

Nederland verdient beter. Maar de Tweede Kamer kan dat nu niet leveren, en steeds meer Kamerleden bezwijken onder de toenemende druk. Daarom willen we het aantal Kamerleden uitbreiden van 150 naar 250 Kamerleden, zodat er meer ruimte ontstaat om dieper de inhoud in te duiken, wetten te schrijven en voorbij de waan van de dag te kijken. Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen een van de kleinste parlementen ten opzichte van het aantal inwoners.

Asielcrisis

Als Volt willen wij nooit meer hoeven meemaken dat vluchtelingen in Ter Apel buiten moeten slapen en dat Artsen Zonder Grenzen en het Rode Kruis hier moeten ingrijpen. Wij willen een fatsoenlijk en humaan opvangbeleid dat de solidariteit tussen opvangende gemeenten bevordert. Maar de Spreidingswet die het kabinet deze week bespreekt regelt dat nou juist niet.

Vrouwen van Volt

Vrouwen van Volt is een netwerk binnen Volt voor iedereen die zich vrouw voelt. Het is een netwerk waar ideeën uitgewisseld worden, we elkaar versterken en ondersteunen, en elkaars klankbord zijn. Kortom, we zijn zichtbaar door heel Volt heen!

Helaas zijn vrouwen nog altijd in alle lagen ondervertegenwoordigd in de politiek, ook bij Volt Nederland. Het is dan ook belangrijk dat we vrouwen aanmoedigen om actief te worden, elkaar daarin kunnen (onder) steunen, van elkaar kunnen leren en elkaar helpen. Vrouwen van Volt is opgericht om dat platform te zijn.

QueerVolt

Binnen Volt is QueerVolt NL opgezet om een sterk team en netwerk te vormen voor LHBTQIAP+ personen en de vertegenwoordiging daarvan. QueerVolt NL is het team dat ervoor zorgt dat LHBTQIAP+ issues ‘top of mind’ blijven en Queer mensen zich veilig voelen binnen Volt.

opwiemoetikstemmen.nl houdt bij wat de politieke partijen beloven, wat de politici zeggen en wat politiek Den Haag daadwerkelijk doet. Zodat jij weet welke partij bij jou past.

Reactie plaatsen

Er zijn geen reacties geplaatst.