DENK zet zich af tegen regenboogdwang en Volt wil religieus niet langer financieren

Gepubliceerd op 17 november 2023 om 22:36

Laurens Dassen van Volt en Stephan van Baarle van DENK zitten aan tafel bij Khalid en Sophie. Ze voeren een verhitte discussie over het financieren van religieus onderwijs en de LHBTI-gemeenschap. Volt wil stoppen met het financieren van religieus onderwijs en DENK legt het idee uit achter de "Zullen we maar weer gewoon doen!"-poster. Beide heren zijn graag aan het woord en vinden het duidelijk moeilijk om elkaar uit te laten praten.

Stephan van Baarle en Laurens Dassen bij Khalid en Sophie

Stoppen met financieren religieus onderwijs

Laurens Dassen wil stoppen met het financieren van het religieuze onderwijs. Want Volt vindt dat onderwijs een plek is waar mensen elkaar ontmoeten. Een school moet een ontmoetingsplek zijn voor alle religies, voor alle achtergronden. We zitten in een samenleving die steeds diverser wordt. Volt maakt zich zorgen dat we steeds meer in onze eigen bubbel zitten. Wij willen graag dat iedereen leert van elkaar, dat religies elkaar ontmoeten. We willen niet dat er vanuit één overtuiging onderwijs wordt gegeven, omdat dan de mogelijkheid bestaat dat steeds meer mensen in hun eigen bubbel blijven zitten en daar dan ook in opgroeien. Volt stopt alleen met het financieren van religieus onderwijs. Uiteindelijk hebben mensen dan altijd nog de mogelijkheid om dat zelf te bekostigen. 

DENK is van mening dat religies onderwijs met wantrouwen wordt bejegend

"Ik vind het zo jammer dat religieus met zoveel wantrouwen wordt bejegend." Van Baarle vindt de religieuze vrijheid in Nederland een groot recht. De vrijheid van onderwijs in onderwijs moeten we met elkaar beschermen. We doen alsof religieuze scholen zouden bijdragen aan segregatie en in zichzelf gekeerd zijn.

Wat is segregatie?

Segregatie is het verschijnsel dat bepaalde culturele of etnische groepen in een land strikt gescheiden leven.

"Ik ken zoveel voorbeelden van religieuze scholen die projecten ontplooien om ervoor te zorgen waar leerlingen van verschillende achtergronden elkaar tegenkomen. Ik ken religieuze scholen met een heel divers leerlingenbestand. Religieus leidt niet tot segregatie", aldus Van Baarle. 

Laurens Dassen wil een grondrecht bij het grof vuil zetten

"Ik constateer helaas dat islamitisch onderwijs met heel veel wantrouwen wordt bejegend. Mevrouw Yesilgöz van de VVD wilde er zelfs een soort meldpunt op afsturen en die scholen extra controleren. Ik denk dat we met veel meer vertrouwen moeten omgaan met religieus onderwijs. Ik denk juist dat ze een brugfunctie kunnen vertolken om ervoor te zorgen dat verschillende soorten mensen contact krijgen met religies. Meneer Dassen wil een grondrecht bij het grof vuil zetten en dat lijkt me geen goed idee."

Ieder in een eigen bubbel

Laurens Dassen voert het verweer dat het niets met wantrouwen te maken heeft. Want Dassen wil er juist voor zorgen dat iedereen op school samen kan komen. Hij ziet namelijk steeds meer dat iedereen in zijn eigen bubbel zit in de samenleving.

Van Baarle wil weten waaruit blijkt dat mensen aantoonbaar in hun eigen bubbel zitten.

Dassen zegt nogmaals dat hij de scholen niet aanvalt. Maar dat hij ziet dat er mensen zijn die hun kinderen naar speciaal onderwijs sturen, omdat er vanuit een bepaalde religie onderwijs wordt gegeven en dus minder in contact komen met andere religies. Ook kaart Dassen aan dat juist jonge kinderen de dialoog aan kunnen gaan om verschillende levensbeschouwingen te leren kennen. "Daar plukken ze later de vruchten van om in de samenleving goed te begrijpen wat het perspectief van de ander is."

Aanpassen artikel 23 Grondwet

Om afstand te nemen van religieus onderwijs moet artikel 23 van de Grondwet aangepakt worden. Maar Laurens Dassen is voor Europa en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) geeft ruimte voor religieus onderwijs. Dan kun je Nederlandse Grondwet veranderen, maar het EVRM gaat boven de Grondwet. 

Om die reden wil Dassen wel de ruimte geven voor religies onderwijs, maar Dassen stelt voor dat de overheid het niet langer financiert. En ook als de overheid religieuze scholen niet financiert, kan er wel toezicht gehouden worden op deze scholen. 

Verkiezingsposter van DENK

Op een van de verkiezingsposters van DENK staat: "Zullen we weer gewoon doen?" en verwijst naar de regenboogvlag.

denk verkiezingsposter zullen we weer gewoon doen

Wat betekent lhbti?

De afkorting lhbti staat voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen.

DENK tegen regenboogvlag en lhbti-lessen in onderwijs

Er is veel te doen geweest om de poster in de verkiezingscampagne van DENK. Op de poster staat: "Zullen we weer gewoon doen? Stem DENK!" Daarmee keert DENK zich af tegen de regenboogvlag en tegen de lessen die gegeven worden in het Nederlandse onderwijs over de trans- of lhbti-gemeenschap, stelt Sophie.

Regenboogdwang

Stephan van Baarle verdedigt zich en zegt dat DENK zich niet afzet tegen gemeenschappen, maar dat de partij zich afzet tegen 'regenboogdwang'. "Er zijn veel mensen die aangeven dat zij staan voor de gelijkwaardigheid van iedereen, maar die zich niet geroepen voelen om door het dragen van een regenboogvlag of een regenboogband ambassadeur te zijn van dat principe." DENK wil niet dat deze groep mensen weggezet worden als 'intolerant'. 

Vrijheid van lhbti-gemeenschap staat onder druk

Laurens Dassen maakt zich zorgen over het conservatisme. In Hongarije wordt anti-lhbti-wetgeving ingevoerd, in Polen heb je lhbti-vrije zones. In Nederland zijn in het afgelopen half jaar al zes, zeven vlaggen verbrand. Vorige week werd een burgemeester bijna aangereden, omdat hij homoseksueel is. De vrijheden van lhbti-gemeenschap staan enorm onder druk."

Laurens Dassen vindt dat je, zeker een partij als DENK, op moet komen voor alle groepen die onder druk staan. Want als je dat voor de ene groep minder doet, dan geef je zuurstof aan uitsluiting. We moeten ons inzetten dat álle groepen zich vrij voelen in onze samenleving. 

Wijzend vingertje van Dassen

Van Baarle zegt heel nadrukkelijk dat hij staat voor de gelijkwaardigheid van alle mensen in de samenleving. "En de mensen die ook voor die gelijkwaardigheid staat, maar geen band willen dragen, willen niet weggezet worden. Want die mensen krijgen het wijzende vingertje van de heer Dassen, dat zij discrimineren."

Van Baarle: "Als ik zeg: 'Zullen we weer gewoon doen', dan bedoel ik dat mensen geen wijzend vingertje van de heer Dassen verdienen, die zegt dat ze discrimineren of intolerant zijn."

Ouders willen geen lhbti-lessen op school, volgens Van Baarle

De discussie die nu gevoerd wordt gaat vooral over het feit dat een Feyenoord-aanvoerder tegen zijn zin een lhbti-band moest dragen. Maar "Zullen we weer gewoon doen!" gaat verder dan een voetbalclub. Het gaat ook over het onderwijs op school. "Van Baarle zegt dat hij is aangeschreven door een hoop ouders die aangeven dat ze het gevoel hebben dat ze de controle over de opvoeding van hun kinderen kwijt zijn. Dit komt, doordat er op school onderwijsmateriaal wordt aangeboden waarin jonge kinderen moeten simuleren dat ze uit de kast komen. En er worden lessen gegeven over gendertransitie. De ouders geven aan dat ze zich zorgen maken, omdat ze dat gesprek graag met de kinderen aan de keukentafel willen voeren. En de ouders krijgen dan van school te horen: "Als u daar anders over denkt, gaat u maar een andere school zoeken." Dan wordt het een vorm van dwang, waarvan ik zeg: "Laten we met elkaar normaal doen."

Openheid op school is goed, want thuis kan dat niet altijd, volgens Dassen

Laurens Dassen sluit af met de opmerking dat er veel mensen in zijn omgeving beledigd hebben gevoeld door de poster van DENK. "Door de poster van DENK voelen mensen zich onveilig en wordt extreem rechts in de kaart gespeeld."

Dassen zegt dat het goed is dat er op scholen een open gesprek wordt gevoerd over het ontdekken van wat er allemaal mogelijk, waar je als kind tegenaan loopt en welke twijfels je hebt. Misschien kun je thuis het gesprek niet voeren en dan is het goed dat dat op school wel kan. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.