Standpunten Forum voor Democratie

Gepubliceerd op 27 september 2023 om 19:19

In het kabinet-Rutte IV heeft Forum voor Democratie 5 zetels in de Tweede Kamer. Na de verkiezingen in maart 2021 kwam de partij met 8 zetels de Tweede Kamer binnen. Maar in mei 2021 scheidden 3 Kamerleden zich af van FVD vanwege de 5-mei-poster. In dit artikel lees je een beknopte samenvatting van de standpunten van Forum voor Democratie.

logo Forum voor Democratie

Standpunten van Forum voor Democratie

De standpunten van FVD zijn breed en omvatten verschillende beleidsterreinen. Enkele kernstandpunten van FVD zijn: Immigratie - Soevereiniteit - Rechtsstaat - Klimaat en energie

1. Directe Democratie:
    • FVD pleit voor meer inspraak van burgers in de politieke besluitvorming via referenda en gekozen burgemeesters.
    • Ook wil de partij dat topambtenaren opnieuw moeten solliciteren bij het aantreden van een nieuwe regering.
  2. Immigratie:
    • Het Forum voor Democratie wil een immigratiebeleid zoals in Australië. Dat wil zeggen, dat Nederland zelf bepaalt hoeveel mensen er toelaten worden en wie dat zijn. Daarbij speelt culturele compatibiliteit met de Nederlandse samenleving een doorslaggevende rol, oftewel: past de cultuur van de immigrant in de Nederlandse samenleving?
  3. Klimaatbeleid:
    • Het standpunt van het FVD over het klimaat is duidelijk: "Er is geen sprake van een klimaatcrisis. Het klimaat verandert altijd. Het was wat warmer op aarde in de tijd van de Egyptenaren en de Romeinen, er was opnieuw een piek in de Middeleeuwen, daarna was het een paar eeuwen wat kouder en sinds 1850 wordt het weer een beetje warmer op aarde: ongeveer één graad Celsius."
    • Daarom wil het FVD de klimaatwet intrekken, de subsidies voor windmolens en zonneparken stopzetten en geen CO2 taks en/of een CO2-budget.
  4. Soevereiniteit:
    • FVD vindt dat Nederland uit de Europese Unie moet stappen. De macht moet terug van Brussel naar Nederland.
    • Ook vindt het Forum voor Democratie dat de internationale verdragen, die niet in het belang van Nederland zijn, opgezegd moeten worden.
  5. Woke en LHBTI-propaganda:
    • Het Forum voor Democratie laat zich duidelijk uit over de woke- en LHBTI-propaganda. Want het FVD is tegen deelname van kinderen aan ‘pride parades’ en ‘dragqueenshows’, de partij wil een verbod op hormoonbehandelingen en operaties voor minderjarigen in het kader van een ‘geslachtsverandering en geen subsidies voor organisaties die op scholen seksualiteit opdringen aan kinderen, zoals de Rutgers Stichting.
    • Daarnaast is het FVD geen voorstander van excuses of smartengelden van de regering voor zaken die een ver verleden plaatsvonden.

Bron: https://fvd.nl/standpunten