BBB Standpunten Tweede Kamerverkiezingen 2021

Gepubliceerd op 17 oktober 2023 om 21:31

Op 17 maart 2021 nam BBB deel aan de Tweede Kamerverkiezingen en kwam met een zetel in de Tweede Kamer. Caroline van der Plas was lijsttrekker van de partij en werd gekozen als lid van de Tweede Kamer.

Afbeelding:  Tweede Kamer

BBB: Standpunten Tweede Kamerverkiezingen 2021

Hieronder vind je de algemene standpunten van de BBB bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Deze standpunten zijn gebaseerd op  het verkiezingsprogramma's en campagne-uitspraken.

1. Agrarische Sector en Platteland:
    • De BBB zet zich in voor een sterkere positie van de agrarische sector en wil de belangen van boeren en tuinders behartigen.
    • De partij benadrukt het belang van een leefbaar platteland, waarbij rekening wordt gehouden met de impact van beleid op het plattelandsleven.
  2. Eerlijke Prijs en een Eerlijk Beleid voor Boeren:
    • De BBB streeft naar een eerlijke prijs voor boerenproducten, waarbij de kosten van duurzaamheid en kwaliteit worden gerespecteerd.
    • De BBB wil de regeldruk voor boeren verminderen en pleit voor realistische en praktische wet- en regelgeving.
  3. Biodiversiteit en Duurzaamheid:
    • De partij wil een evenwicht vinden tussen landbouwproductie en het behoud van biodiversiteit en natuurwaarden.
    • De BBB pleit voor duurzame landbouwpraktijken die rekening houden met milieu- en klimaatdoelstellingen.
    • Windmolens in de Noordzee en in het IJsselmeer is geen goed plan, volgens de BoerBurgerBeweging. De windmolens verstoren namelijk het ecosysteem.
  4. Behoud van Nederlandse Landbouwtraditie:
    1. De partij hecht waarde aan het behoud van de Nederlandse landbouwtraditie en wil ervoor zorgen dat boeren hun werk kunnen blijven doen.
  5. Economie
    • Nederland is een handelsland. BBB is daarom tegen een harde Nexit uit de EU. De EU moet echter geen superstaat worden, die alle regels voor alle inwoners gaat bepalen.
    • Nederland investeert structureel in innovatie- en onderzoek zodat onze ondernemers aan de wereldtop kunnen blijven produceren.
    • Het Kwartje van Kok moet, zoals 30 jaar geleden al beloofd, nu eindelijk maar eens worden afgeschaft. Met andere woorden: de brandstofaccijnzen moeten worden teruggebracht met dit bedrag. Dit levert het bedrijfsleven een grote kostenbesparing op en de overheid toont zich dan eindelijk een betrouwbare partner.En nu we toch bezig zijn: waar blijft die 1.000 euro van Rutte?
  6. Zorg en Onderwijs
    • De BBB wil een landelijk zorgfonds, meer handen aan het bed en aandacht voor de kleinere verzorgingstehuizen. Ook wil de partij de anticonceptiepil in het basispakket van de zorgverzekering.
    • De partij wil dat de basisbeurs voor alle studenten beschikbaar is.
  7. Veiligheid
    • De BBB wil dat er meer geld vrijgemaakt wordt voor politie en handhaving. Kleinere politietaken worden niet zonder meer afgeschoven op BOA’s, zonder dat deze de middelen hebben om zich te beschermen.