Staten Generaal: wat is dat?

Gepubliceerd op 30 september 2023 om 17:29

De Staten-Generaal is het Nederlands parlement en bestaat uit twee kamers: de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Een ander woord dat vaak gebruikt wordt, is dus 'parlement'. De Staten-Generaal is een belangrijk onderdeel van de parlementaire democratie in Nederland en heeft als taak om wetten goed te keuren, te wijzigen of af te keuren. Daarnaast heeft de Staten-Generaal ook andere taken en bevoegdheden, zoals het controleren van de regering en het vragenrecht. In dit artikel vertel ik je meer over de betekenis van Staten-Generaal.

afbeelding van de tweede kamer van de staten-generaal

Wat is Staten-Generaal?

De Staten-Generaal bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer en vormt het parlement van Nederland. 

Taken Staten-Generaal

  • de Staten-Generaal controleert het beleid van de regering
  • het parlement heeft ook een wetgevende functie. Een wet gaat namelijk pas in als de Eerste en de Tweede Kamer het wetsvoorstel hebben aangenomen

Wat is de regering?

De regering bestaat uit de Koning en de ministers

Rechten van de Eerste en Tweede Kamer

Om zijn controlerende en wetgevende taak goed te kunnen uitoefenen, heeft het parlement bepaalde rechten:

  • Budgetrecht

    De Eerste en Tweede Kamer hebben het recht om de inkomsten en uitgaven van het Rijk te beoordelen en daarna te verwerpen of goed te keuren.
    Een nieuwe regering schrijft in het regeerakkoord in grote lijnen waar ze geld aan wil uitgeven: bijvoorbeeld aan het onderwijs, de zorg of vervoer. Die plannen werken ze elk jaar uit in een rijksbegroting.

Wat is een begroting?

Wat is de rijksbegroting?

In de rijksbegroting staat ieder jaar hoeveel geld elk ministerie krijgt en welke inkomsten de regering verwacht. De regering zorgt dat de jaarlijkse begrotingen goed passen bij de afspraken in het regeerakkoord.

Op Prinsjesdag presenteert de minister van Financiën uit naam van de regering de begroting aan de Tweede Kamer. Vervolgens debatteert de Tweede Kamer erover tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, de Algemene Financiële beschouwingen en de begrotingsbehandelingen.

  • Initiatiefrecht

    Tweede Kamerleden mogen zelf wetsvoorstellen indienen. De Eerste Kamer heeft dit recht niet.
  • Recht van amendement

    Tweede Kamerleden hebben het recht om wetsvoorstellen aan te passen. De Eerste Kamer heeft dit recht niet.
  • Onderzoek- en enquêterecht

    Het parlement kan, buiten het kabinet om, een parlementair onderzoek instellen naar een bepaalde kwestie. De zwaarste onderzoeksvorm is de parlementaire enquête. De Tweede Kamer verhoort dan getuigen onder ede.
  • Vragenrecht

    Alle Kamerleden mogen een minister of staatssecretaris ter verantwoording roepen en (mondeling of schriftelijk) vragen stellen. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens het wekelijkse vragenuurtje op dinsdagmiddag.
  • Recht om moties in te dienen

    De Kamer mag een motie indienen. Dit betekent een uitspraak doen over een bepaald onderwerp. Het kabinet is niet verplicht een motie uit te voeren. Dit geldt niet voor een motie van wantrouwen. Hiermee zegt de Kamer het vertrouwen in een bewindspersoon (een minister of staatssecretaris) op. Die kan dan niets anders doen dan aftreden.

Bron: Rijksoverheid

Wat gebeurt er na een wetsvoorstel?

Een wetsvoorstel doorloopt een groot aantal stappen voordat het een wet is:

  • indienen wetsvoorstel
    • meestal dient de regering een wetsvoorstel in, maar ook leden van de Tweede Kamer kunnen het initiatief hiertoe nemen (een zogenaamd initiatiefvoorstel)
  • wetsvoorstel gaat naar de Tweede Kamer
    • de Tweede Kamer bereidt een openbare behandeling van een wetsvoorstel schriftelijk voor
    • na de schriftelijke voorbereiding wordt er een debat gevoerd over het wetsvoorstel
    • de leden van de Tweede Kamer stemmen over het voorstel
    • het voorstel wordt door de Tweede Kamer aangenomen of verworpen
  • als het wetsvoorstel door de Tweede Kamer is aangenomen, buigt de Eerste Kamer zich over het wetsvoorstel
    • ook de Eerste Kamer bereidt een openbare behandeling van een wetsvoorstel schriftelijk voor
    • na de schriftelijke voorbereiding wordt er in de Eerste Kamer een debat gevoerd over het wetsvoorstel
    • de leden van de Eerste Kamer stemmen over het voorstel,
    • waarna het voorstel door de Eerste Kamer wordt aangenomen of verworpen

De Eerste Kamer kan het wetsvoorstel niet wijzigen, want formeel kan de Kamer het wetsvoorstel alleen aannemen of verwerpen. In de praktijk zijn er een aantal middelen (novelletoezeggingenmoties) om invloed uit te oefenen om het wetsvoorstel aangepast te krijgen.

  • is het wetsvoorstel aangenomen, dan ondertekenen de Koning en hierna de verantwoordelijke minister de wetstekst
  • na publicatie in het Staatsblad kan de wet in werking treden. Soms gebeurt dit ook via een koninklijk besluit.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.