Gezondheidszorg: Premie zorgverzekering in 2024 € 149?

Gepubliceerd op 26 september 2023 om 16:27

In 2006 trad in Nederland de Zorgverzekeringswet in werking, een 'baanbrekende' wet die het gezondheidszorglandschap drastisch veranderde. Het doel van deze wet was om de toegankelijkheid en kwaliteit van de zorg te verbeteren, terwijl tegelijkertijd de kosten onder controle werden gehouden. Helaas heeft de wet zijn doel niet voor 100% behaald. Want de marktwerking in de zorg heeft allerminst de kosten onder controle gehouden. En de zorgkosten worden onder andere betaald uit de premie die wij elke maand op de rekening van de zorgverzekeraars storten. Maar waarom zijn de zorgkosten zo hoog. En hoeveel bedraagt de premie die wij in 2024 moeten betalen? Je leest het in dit artikel.

afsprakenkaart van een arts

Afbeelding Pixabay

Inhoudsopgave

Waarom is de zorg in Nederland zo duur?

In dit filmpje van NPOkennis.nl wordt verklaard waarom de zorg zo duur is. Er wordt uitgelegd hoe de artsen de kosten voor een behandeling vergoed krijgen. 

Maar wist je dat zorgverzekeraars een "fraudebeleid" hebben. Bekijk eens het fraudebeleid van zorgverzekeraar VGZ. Zoals je ziet, is het fraudebeleid er niet alleen om fraude van verzekeringnemers op te sporen. Maar er zijn helaas ook zorgverleners die frauderen. Als jij je zorgverlener van fraude verdenkt, kun je dit melden bij je zorgverzekeraar. Want ook de fraudeurs spelen een, weliswaar kleine, rol in de hoogte van de premie.

Premie zorgverzekering: DSW maakt de premie voor 2024 bekend

DSW is vroeg dit jaar, want de zorgverzekeraar maakt al op 26 september 2023 de premie voor de zorgverzekering voor het jaar 2024 bekend. Normaal gesproken maken de zorgverzekeraars begin november hun premie voor het volgende jaar bekend. Maar de bekendmaking van de premie trekt DSW tegelijkertijd aan de noodklok. De maandelijkse premie stijgt bij DSW namelijk met € 11,50 naar een bedrag van € 149 per maand. Dit is de grootste premiestijging sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006. DSW is van mening dat de grenzen aan de betaalbaarheid van de zorg bereikt zijn.

">

SP vraagt in Tweede Kamer naar stijging van de zorgpremie in 2024

Dat de kosten voor zorg blijven stijgen, vindt Dijk (SP) problematisch. Hij wil dat minister Kuipers (D66) van Volksgezondheid voorkomt dat de zorgpremie stijgt.

In 2024 stijgt de zorgpremie van zorgverzekeraar DSW naar € 149 per maand. "Dit kan zo niet langer doorgaan", waarschuwt Dijk, want volgens hem mijdt inmiddels een op de vijf mensen noodzakelijke zorg. Hij vindt dat het huidige zorgstelsel niet werkt en heeft één vraag aan de minister: hoe gaat hij de premiestijging voorkomen?

De minister vreest dat een premiestijging niet te voorkomen is. De hogere lonen van zorgmedewerkers en een toenemende zorgvraag door vergrijzing zijn volgens hem de belangrijkste redenen voor de hogere zorgpremie. Wel benadrukt hij dat de premies per zorgverzekeraar zullen verschillen. De andere zorgverzekeraars maken uiterlijk 12 november 2023 de hoogte van de zorgpremie bekend.

DSW: persbericht over de premie voor de zorgverzekering

GROOTSTE PREMIESTIJGING SINDS INVOERING ZORGVERZEKERINGSWET
Schiedam, 26 september 2023


In 2024 bedraagt de premie van de basisverzekering voor DSW-verzekerden € 149,00 per maand. Dit betekent een
premiestijging van € 11,50. Dit is de grootste premiestijging sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006.
DSW luidt de noodklok en is van mening dat de grenzen aan de betaalbaarheid van de zorg bereikt zijn. Het roer zal
drastisch om moeten om de toegankelijkheid van de zorg ook in de toekomst te kunnen waarborgen.

PREMIESTIJGING DOOR TOENAME VAN ZORGKOSTEN
De belangrijkste reden voor deze premieverhoging is een verdere stijging van de kosten van de gezondheidszorg.
Deze wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de stijging van de loonkosten en daarnaast door de toenemende
vraag naar zorg.

GEEN VERDERE AFBOUW RESERVES
In de premie van 2023 heeft DSW ruim € 2 per maand per premiebetaler aan de reserves onttrokken om de
premiestijging te beperken. Gelet op de huidige reservepositie van DSW is er geen ruimte de reserves in 2024
opnieuw af te bouwen.


FUNDAMENTEEL ANDERE KEUZES
De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde zorgpremie onafgebroken gestegen. “Deze premiestijgingen zijn op lange
termijn niet meer houdbaar. Ze zullen leiden tot een nog grotere druk op de solidariteit, meer zorgmijders en tot
een groeiende gezondheidskloof”, stelt directeur Aad de Groot. Uiteindelijk betekent dit dat de zorg voor grotere
groepen minder toegankelijk en betaalbaar wordt. Dit vraagt om fundamenteel andere keuzes in de manier waarop
we ons zorgstelsel hebben vormgegeven.


MEER SAMENWERKING
DSW richt zich niet alleen op de zorg als zodanig, maar vooral op het verbeteren van de leefomgeving van de
burger in brede zin. Om dat te bereiken zet DSW in op meer samenwerking met en tussen zorgverleners en op
samenwerking over de domeinen heen. Dit kan het beste ingevuld worden op regionaal niveau. Door nu in te zetten
op gezondheid, kansengelijkheid en bestaanszekerheid kan ervoor gezorgd worden dat in de toekomst minder
mensen een beroep hoeven te doen op zorg en ondersteuning en dat we deze daardoor beschikbaar houden voor
wanneer dat nodig is. DSW vindt dat alle zorgverzekeraars zich vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid
hierop zouden moeten richten.

ANDERE MANIER VAN BEKOSTIGEN EN CONTRACTEREN
DSW stelt een andere wijze van contracteren voor, door de contracten te laten sluiten door de twee preferente zorgverzekeraars
in een regio en de andere zorgverzekeraars deze te laten volgen. Hierdoor kan beter aansluiting worden gevonden bij de regionale
situatie en regioplannen. Ook pleit DSW ervoor om op korte termijn de bekostiging van de zorg niet meer op productie te baseren,
maar op het toegankelijk houden van de zorg. Zo zou een groot deel van de DBC-systematiek in de ziekenhuiszorg kunnen worden
afgeschaft en vervangen worden door meerjarige beschikbaarheid- en budgetbekostiging. Voor de spoedeisende hulp is het
bijvoorbeeld logischer om die op basis van beschikbaarheid te financieren.


DSW ZET EERSTE STAP
Omdat wij ons zorgen maken over de betaalbaarheid van de zorg vinden wij het ook passend om zelf op dat vlak de eerste stap
te zetten. Dat betekent dat wij de komende overstapperiode geen extra reclame zullen maken om overstappen naar DSW te
ondersteunen. Daarnaast werkt DSW al jaren niet samen met vergelijkingssites. Deze sites hebben het afgelopen jaar van de
zorgverzekeraars een vergoeding ontvangen van ongeveer 60 miljoen euro voor overstappende verzekerden. Dit geld kan beter
aan zorg besteed worden. Wij roepen alle andere zorgverzekeraars op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en
te stoppen met concurreren op onderdelen die geen meerwaarde voor de zorg bieden en zich te richten op datgene dat echt van
belang is: goede en betaalbare zorg die voor iedereen nu en in de toekomst nog beschikbaar is.

DSW Zorgverzekeraar is een Onderlinge Waarborgmaatschappij en heeft daarom geen winstoogmerk

Effecten van marktwerking in de zorgverzekeringen

In 2006 trad in Nederland de Wet op de Zorgverzekering in werking, een baanbrekende wet die het gezondheidszorglandschap drastisch veranderde. Het doel van deze wet was om de toegankelijkheid en kwaliteit van de zorg te verbeteren, terwijl tegelijkertijd de kosten onder controle werden gehouden.

Maar wat zijn de effecten van de marktwerking op onze zorgverzekering? Hieronder beschrijven we enkele veelvoorkomende gevolgen van marktwerking in de zorg:

Kwaliteit van zorg

Voorstanders van marktwerking betogen dat concurrentie tussen zorgaanbieders de kwaliteit van zorg kan verbeteren, omdat zorginstellingen zich moeten inspannen om patiënten aan te trekken door betere zorg te bieden. Dit kan leiden tot innovaties en een grotere nadruk op patiënttevredenheid.

Kostenbeheersing

Marktwerking kan druk uitoefenen op zorginstellingen om efficiënter te werken en de kosten van de gezondheidszorg te beheersen. Het idee is dat concurrentie de prijzen kan verlagen en kan helpen voorkomen dat zorgkosten uit de hand lopen.

Keuzevrijheid voor patiënten

In een marktgericht zorgsysteem kunnen patiënten vaak kiezen uit verschillende zorgaanbieders en zorgverzekeraars, wat kan leiden tot meer keuzevrijheid en de mogelijkheid om zorgaanbieders te kiezen die het beste bij hun behoeften passen.

Fragmentatie van zorg

Een mogelijk nadeel van marktwerking is dat het de zorg kan fragmenteren. Zorgaanbieders kunnen zich meer richten op winstgevende diensten en marktsegmenten, wat kan leiden tot een gebrek aan coördinatie in de zorg en mogelijke hiaten in de dekking voor bepaalde patiëntengroepen.

Inefficiënties en administratieve lasten

Marktwerking kan leiden tot aanzienlijke administratieve lasten, omdat zorginstellingen en zorgverzekeraars contracten moeten onderhandelen, tarieven moeten vaststellen en zorgkosten moeten bijhouden. Dit kan resulteren in hogere overheadkosten.

Toegankelijkheid van zorg

Sommige critici beweren dat marktwerking de toegankelijkheid van zorg in gevaar kan brengen, vooral voor kwetsbare groepen, omdat winstgerichte instellingen mogelijk minder geneigd zijn om zorg te verlenen aan patiënten met complexe aandoeningen of hoge zorgkosten.

Overconsumptie of onderconsumptie van zorg

In een marktgericht systeem kunnen financiële prikkels leiden tot overconsumptie van zorg (bijvoorbeeld onnodige behandelingen om meer inkomsten te genereren) of onderconsumptie van zorg (bijvoorbeeld het vermijden van noodzakelijke zorg om kosten te besparen).

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.