De krimpplannen voor Schiphol worden toch weer een jaar uitgesteld. Demissionair minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur moet een deel van zijn plan terugtrekken na druk uit de Verenigde Staten en Canada en een brief van de Europese Commissie.
Dreigbrief tegen krimp van Schiphol
In Schiphol krijgt natuurvergunning las je al dat de Verenigde Staten een dreigbrief hadden gestuurd om de plannen over de krimp van Schiphol uit te stellen.
In het afgelopen jaar vocht de minister nog voor het besluit meerdere rechtszaken uit tegen luchtvaartmaatschappijen die een stokje wilden steken voor de krimpplannen. Uiteindelijk mocht het krimpplan doorgaan, de minister trok aan het langste eind. Het maximum aantal vluchten op Schiphol moest komend jaar terug van 500.000 naar 460.000 en later nog naar 452.000.
Amerikaanse JetBlue kreeg geen vliegslots meer
In de afgelopen weken ontstond er weer internationale onrust over de Schipholkrimp na verdeling van de vliegslots voor komend jaar. Door de krimp kwamen alleen nog maatschappijen met historische rechten in aanmerking voor plek op Schiphol.
Daarmee verloor de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue de kans om op Schiphol te vliegen komende zomer. Daarop vroeg JetBlue de Amerikaanse overheid om KLM te gaan weren op Amerikaanse luchthavens.
Amerikanen treffen tegenmaatregelen
Harbers stelt in de Kamerbrief dat onder meer de Verenigde Staten en Canada hun zorgen hebben geuit. De Amerikanen noemden het krimpplan onrechtvaardig, discriminerend en concurrentieverstorend, schrijft Harbers.
En de Amerikaanse overheid had ook al tegenmaatregelen aangekondigd. Zo moeten Nederlandse luchtvaartmaatschappijen sinds begin november hun vluchtschema's vooraf delen met de Amerikaanse overheid. Vervolgmaatregelen waren mogelijk ook in de maak.
Niet-naleven Europese regelgeving
Niet alleen van de Amerikanen kreeg de minister kritiek. Ook van de Eurocommissaris van Transport Adina-Ioana Vălean ontving het ministerie van Infrastructuur een brief. Want met de krimp van Schiphol wordt de balanced approach-procedure niet gevolgd.
Een bittere pil voor de omgeving
Harbers schrijft in zijn brief aan de Tweede Kamer dat het afblazen van de krimp voor komend jaar "een bittere pil is voor de omgeving". Maar hij schrijft ook dat "het kabinet vasthoudt aan het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving".
's-Nachts zoveel mogelijk stille vliegtuigen
In het krimpplan zat ook een flinke beperking van het aantal nachtvluchten. Omdat dit nu niet doorgaat, heeft Harbers aan KLM gevraagd om de geluidsoverlast voor de omgeving toch zoveel mogelijk te beperken. KLM gaat daarom vanaf maart 2024 bij vluchten in de nachtelijke uren zoveel mogelijk de meest stille vliegtuigen inzetten.
Meer onzekerheid voor omwonenden
Schiphol is in eigendom van de overheid en werkte altijd mee met de krimpplannen. De luchthaven is teleurgesteld dat de krimp toch weer is uitgesteld. "Vermindering van het aantal vluchten was geen doel op zich, maar er was eindelijk duidelijkheid voor omwonenden", staat in een verklaring van de luchthaven. "Nu komt er weer meer onzekerheid. Het is echt de hoogste tijd dat omwonenden merkbaar minder hinder krijgen. De noodzaak van een nachtsluiting van Schiphol wordt nog groter. En dat geldt ook voor het verbod op privévluchten en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen", aldus Schiphol.
Brief naar Tweede Kamer
Minister Mark Harbers stuurde een brief naar de Tweede Kamer om de Kamerleden over deze ontwikkelingen in te lichten.
Omwonende aan het woord
In deze video vertelt een omwonende van Schiphol over de overlast die de bewoners ervaren en de website vliegherrie.nl.
Reactie plaatsen
Reacties